tirsdag 18. mai 2010

Cruise; Frankrike, Italia, Albania, Kroatia

Og vi fortsetter cruiseblogginga! Portugal og 2 x Spania er tilbakelagt så langt... Alle bildene ligger allerede ute, på bildegalleriet mitt her. Eller der ---->

Man 26. april, dagen etter siste havna i Spania, var enda en dag ute på sjøen, på Middelhavet, og jeg storkoste meg videre. Mye god mat, så en Jackie Chan-film sammen med alle de gamle menneskene i den store salen, og på kvelden var det på med finstasen for enda en formell kveld. Etter middagen dro vi fem voksne avgårde på Officer's Black & White Ball, og det var dansing og litt av hvert. Konkurranser var det også, og noen av offiserene(om det kan oversettes slik - de med hvite jakker med stripe(r) på skuldra ihvertfall) var valgt ut som de "hemmelige offiserene", og de som dansa med de fikk premie etter dansen. Jeg dansa med et par stykker, men vant ingenting. Ikke kunne de danse heller, eller følge takta..

Morgenen etter, tirsdag 27., var vi i land på øya Corsica(/Korsika?) som hører til Frankrike, og da i byen Ajaccio. Napoleons hjemby. Jeg gikk av båten og utforska byen litt på egenhånd. Tusla litt bortover havna og fant etterhvert en lang, fin strand, og fant ut at jeg bare måtte gå ned på stranda og vasse litt i Middelhavet. Etter litt vann-vandring tusla jeg videre, og litt innover i gatene. Fant en liten internettcafé(det vet dere jo allerede), og var også innom en klesbutikk hvor jeg kjøpte en piratbukse. Har lett etter bukser i knelengde kjempelenge, og har ikke funnet det her borte i det hele tatt. Enten er de du finner her for korte(midt på låret ca), ellers så går de helt ned til ankelen, og hva er vitsen med det da?! Måtte visst til Europa for å finne den riktige lengden! :)
Gikk etterhvert tilbake til skipet, skifta til bikini, og grilla i sola en time eller to med boka mi, iPoden min, og litt godt å spise på.
På kvelden hadde jeg en halvtime med massasje i spa'en ombord, og da snakker vi skikkelig greier, med morgenkåpe, slipperser og hele pakka. Jeg fikk faren til Rick sin gratiskupong, ellers hadde det blitt en del dyrere. $108 kosta det egentlig, for bare en halvtime. Jeg betaler $45 for en hel time her i Redondo, så hadde jeg ikke fått det gratis så hadde jeg venta. Men det var utrolig deilig ihvertfall, og den trengte jeg!

Onsdag 28. april var Rick og Jen avgårde på tur mesteparten av dagen, og jeg og Josselyn var igjen på skipet. Vi var nå i Civitavecchia, en liten by utenfor Roma i Italia. Vi var langt ute på en brygge/molo, og byen så ikke så altfor stor ut, så jeg droppa å gå av båten denne gangen. Dessuten visste jeg jo ikke hva jeg gikk glipp av uansett.. Josselyn var i Club Hal en stund, og jeg koste meg med god mat, film og bøkene mine. Hadde tenkt til å trene, men oppdaga at jeg hadde sendt avgårde treningsbuksene mine på vask, og tror ikke det hadde vært så populært om jeg hadde gått bukseløs på trening med alle beina i været på pilatesapparatet mitt.. Men, hvem vet! :) Fikk jobba litt videre på grunnfargen min på dekk i tillegg, så jeg koste meg! Perfekt temperatur disse dagene jeg koste meg i sola også; godt og varmt, men med en deilig bris.

Torsdag 29. april var vi i Napoli, Italia, og vi skulle på en liten tur alle fire. Vi kjørte buss litt ut av byen og mot vulkanen Vesuv/Vesuvio. På bunn av fjellet skifta vi transportmiddel, og det var en slags minibuss/jeep som tok oss oppover fjellet, mot toppen av vulkanen. Nesten oppe måtte vi gå et stykke oppover, og vi hadde en knallutsikt utover byen, og havet også. Gikk helt opp til krateret, og det var til og med en liten suvenirbutikk helt der oppe. En vulkan-mann fortalte oss litt historier og viste oss også hvor Pompeii og Herculaneum var. Pompeii ble begravd av aske etter utbruddet i år 79 e.Kr, og jeg tror de som bodde i Herculaneum døde av de giftige gassene. Tok så samme veien ned igjen, og på veien tilbake kjørte vi en liten rundtur i området og var også innom en korallfabrikk/butikk, før vi ble kjørt tilbake til skipet.
Jennifer, Rick og Josselyn ville tilbake til skipet, og jeg bestemte meg for å tusle litt rundt i Napoli på egenhånd, for jeg ville nemlig ha en skikkelig italiensk pizza! Det var nemlig ett av målene mine for turen, og hvor kan man vel ikke finne en bedre pizza enn i Napoli, pizzaens hjemsted! Jeg fant ihvertfall en liten restaurant, Il Pomodorino, og spiste nesten en hel, svær pizza prosciutto på egenhånd. Jeg var god og mett etterpå, men fy søren, det var verdt det! Det må være den beste pizzaen jeg har smakt på lenge(om ikke noensinne), og den beste av de jeg spiste på hele turen(for det ble noen pizzaer i Venezia også).

Tilbake på skipet så var vi invitert til å få lov til å være oppe på broen imens skipet seilte ut av Napoli, og vi fikk skravla litt med kapteinen, og han viste oss litt rundt der oppe. Var bare oss fire pluss foreldrene til Rick der, så det var artig det. Ikke alle som får lov til å komme opp dit, men vi fikk nok en god del ekstra goder, og litt ekstra god behandling siden vi bodde i penthouse suiten ja! Jeg må si at iløpet av cruiset så tenkte jeg opptil flere ganger at "her passer jeg virkelig ikke inn". Det er litt av et snobbeliv på cruiseskipet, og det er vel egentlig ikke noe for meg, ihvertfall ikke med den cruiselinja vi reiste med, men for tre uker så går det helt fint! :)

Etter turen oppom broen, og etter at vi var på vei ut av Napoli, så spiste vi middag i Pinnacle Grill(en litt fancy restaurant, med veldig god biff) med JT, cruise directoren. Bare han, jeg, Rick og Jen, og det var koselig det. Ble litt tulling og tøysing, og sånn skal det være, syns jeg! Jeg koste meg ihvertfall, og spiste en deilig og varm chocolate lava cake til dessert imens jeg fortsatt kunne se Vesuvio utenfor vinduet, og jeg synes det passa bra!

På kvelden var det tid for et show, og det var et gameshow som de kalte Liar's Club, og var utrolig morsomt. Vi lo godt, og jeg fikk meg en drink også, en Miami Vice, så jeg koste meg(igjen!). Etter gameshowet var det tid for tryllekunstner-show i den store salen, og han var ganske morsom han også, og flink.
Fullt program i Napoli!

Fredag 30. april var det igjen bare jeg og Josselyn på skipet, og imens hun var i Club Hal tok jeg meg en tur av skipet på egenhånd. Vi var nå i Messina, på øya Sicilia, Italia. Jeg tusla litt innover i byen, og tilfeldigvis møter jeg på noen fra skipet som lurer på om jeg er på vei for å se kirketårnet kl 12, og jeg hadde vel egentlig ingen planer, men jeg bestemte meg for å stikke bortom, siden klokka nærma seg. Kirketårnet like ved havna hadde visst en slags spesiell klokkespill-opplegg kl 12 hver dag, og det var massevis av turister som hadde samla seg på plassen for å se på, og en god del skoleklasser også. Bare flaks at jeg var der akkurat da, for det var visst ganske spesielt tror jeg. Var ihvertfall noen figurer i bevegelse på tårnet, musikk, litt løvebrøl og litt av hvert. Mye bibelske greier som jeg har fortrengt for lenge siden, men jeg fikk det nå med meg da... Tusla litt videre i byen, og det var ikke så altfor mye å se på egentlig. Spiste litt sitron-gelato på vei tilbake til skipet. Igjen så bakte jeg litt til i sola, og fikk litt farge i løpet av turen ihvertfall, og en god del D-vitaminer!

Lørdag 01. mai var vi fremme i Sarandë i Albania, og fra der båten lå midt i havna, ute på vannet, så så det ut som en koselig liten by. Jeg kjørte etterhvert en tender/livbåt inn til brygga og tusla litt rundt i byen, og fant ut at den var best på avstand. Skikkelig slum egentlig, og jeg lurte fælt på hvorfor cruiseskipet valgte å legge til der, men det er vel kanskje flere ting å se litt lengre unna for de som var på turer og slikt. Jeg fant ihvertfall en liten strand, og der var det jo greit nok. Kjørte en båt tilbake til skipet, og var tilbake innen en time fra da jeg dro. I Albania betyr det forresten 'ja' når man rister på hodet, og 'nei' når man nikker. Så har dere kanskje lært noe nytt, og supernyttig...
På kvelden, etter middag, så var det tid for dessert extravaganza, og da hadde de dekorert hele Lido-bassengområdet med masse forskjellige dekorasjoner laget av is, sjokolade, frukt, osv, også hadde de satt opp masse forskjellige desserter, kaker, osv. Mye godt å se på, og vanskelig å velge hva man ville smake på. Jeg spiste litt sjokoladekake, litt kanelbolle, og et par fruktspyd dyppet i en sjokoladefontene. Ganske mett fra før egentlig, så spiste ikke så mye av det, men fikk smakt litt.

Søndag 01. mai ankom vi Spilt i Kroatia, og etter at jeg hadde levert Josselyn i Club Hal, så tok jeg en livbåt over til brygga og tusla litt rundt på egenhånd. Gikk egentlig mest inne i palasset som lå der, som ble bygd i år 295 e.Kr, e.l., og som ikke har blitt noe særlig renovert siden den gang, tror jeg. Det ble bygd av en romersk keiser, Diocletian. Var nesten som en liten labyrint der inne/ute(var innenfor noen svære murer, men fortsatt utendørs), og jeg mista retningssansen et lite øyeblikk imellom de små husene/bygningene som lå der inne, og de trange gatene imellom de. Fant veien ut igjen, og tusla tilbake til brygga, og kjørte båt tilbake til skipet som var ankra opp ute i havna.

Har absolutt kost meg masse alle disse dagene på sjøen, mer enn jeg skriver om, men jeg må jo begrense meg litt!

Neste dag ankom vi Venezia, men det får jeg skrive om neste gang. Fortsettelse følger...

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh, så deilig! misunner deg!! :D

яιтα ємιℓιє ㋡ sa...

Camilla vennen!! Klart vi sees i juli før jeg flytter! Og dessuten kommer jeg jo til Oslotraktene for å møte venner serlvom jeg flytter! Og er lov å besøke meg også ;)) Når kommer du hjem??