mandag 10. mai 2010

Cruise, dagene på sjøen

Jeg starter med dagene vi var ute på sjøen jeg, så ser vi hvor langt vi kommer! Flyturen til og oppholdet i Ft. Lauderdale, Florida har jeg vel allerede skrevet litt om, så det hopper jeg over og starter der vi kom på båten.
Har forresten også lagt ut bildene fra turen til Ft. Lauderdale, oppholdet der, og alle de 7 første dagene på sjøen, pluss dag nr 12 av cruiset, noe som var enda en dag til sjøs. Bildene finnes her, eller via linken til høyre, albumet fra 12. april.

Skipet vårt utenfor Almeria, Spania. Ikke så altfor liten båt...

Torsdag 14. april kjørte vi limo fra hotellet til skipet og vi fikk sjekka oss helt inn og sjekka ut rommet vårt. Igjen så hadde vi penthouse suiten, og det så nesten helt likt ut som på forrige cruiseskipet. Svært rom ihvertfall, og jeg sov på en pullout-seng i stua, delte med Josselyn noen av dagene. Skipet så generelt veldig likt ut, de to er visst søsterskip, som de kaller det. Foreldrene til Rick var også ombord og med på turen, og de hadde naborommet.

I løpet av de 7 første dagene på sjøen, altså kryssinga av Atlanteren, så har jeg spist altfor mye god mat! Vi har spist mat i spisesalen, jeg har spist en del gode lunsjmåltid i Lidorestauranten ombord, som er en buffetrestaurant. Jeg har vært en del innom Neptune Lounge, som er en slags private lounge for suite-gjester, og der har de alltid servert litt smådesserter, sjokoladedyppede jordbær, litt konfekt, osv. Det har blitt litt room service, som har vært tilgjengelig 24/7, og ja. Alt i alt, mye mat tilgjengelig, hele tiden. MEN jeg var faktisk ganske flink også, når det kom til mat. Ihvertfall den første uka, så dabba det kanskje av litt, men jeg var ihvertfall mye flinkere enn jeg var på forrige cruise. Da overspiste jeg meg på de fleste anledninger, bare fordi jeg kunne, og fordi alt var inkludert. Nå prøvde jeg å begrense meg litt, og klarte det ganske greit.

Og siden vi er inne på temaet mat(noe som er det største temaet når man er på cruise), jeg var også flink og trente. Var ihvertfall flink den første uka.. Deja vu? Jepp. Har nok noe med at de første 7 dagene så var vi jo til sjøs og hadde ikke noe annet sted å gå. Så fort vi nådde Europa så ble vi mer opptatt med å dra i land og kikke oss litt rundt, og å dra på utflukter, og da ble det mindre tid til trening. Skipets treningssal hadde en pilates-reformer(et slags apparat) som jeg ville benytte meg av, men det var ikke gratis dessverre, men jeg investerte likevel $145 så jeg kunne bruke den fritt så mye jeg ville de tre ukene ombord. Kun fordi jeg allerede hadde erfaring. Det var visst en personlig trener-greie, og kun én time kosta $80, så 145 var ikke så verst. Det ble noen økter, så jeg synes jeg var flink jeg!

Jeg var forresten den yngste voksne ombord. Og det var vel egentlig ingen i nærheten av min alder engang, bortsett fra 6-7 små barn rundt Josselyn's alder. Tror Jen og Rick var de yngste utenom meg. Bortsett fra de som jobba der da såklart. Utrolig kjipt egentlig, men men. Heldigvis trives jeg godt i eget selskap, og takk og lov for det, for det var virkelig ingen å henge med i det hele tatt, bortsett fra familien, så når jeg hadde litt tid for meg selv, så var det virkelig for meg selv.

Jeg jobba ikke på langt nær så mye som jeg hadde forestilt meg, og synes det var utrolig deilig. Nesten litt fælt å være på ferie også har jeg egentlig ikke noe ferie, men det ble nok av fri for meg også. Josselyn elsket å være i barneklubben ombord, Club Hal, og var der noen timer om dagen. Da hun var der fant jeg på ting på egenhånd, enten det var noe spesielt på programmet, jeg så en film, eller lignende. Og ja, det ble en del filmer i løpet av hele cruiset.. Jeg hadde noen liggende på mac'en, det gikk noen kinofilmer på båten, og de hadde et stort bibiliotek av dvd'er til utlån, så jeg lånte en god del dvd'er som jeg koste meg med. Har også jobba meg igjennom en god del episoder av Whose Line på mac'en, og lest ut noen bøker.

Jeg sov utrolig dårlig de 7 første dagene til sjøs, og det gjorde meg da såklart skikkelig sliten. Det hadde mest sannsynlig noe å gjøre med at vi stilte klokka en time frem hele 6 ganger i løpet av overfarten, den første uka, og jeg sovna som regel ikke før i 3-tida hver natt. Fikk også sove litt lengre på morgenen, så det gjorde vel vondt verre. Heldigvis ordna det seg da vi kom frem til Portugal og måtte stå opp i 7-tiden for en utflukt. Da ble jeg god og trøtt på kvelden og kom inn i mer normale sovemønstre.

Vi seilte rett igjennom Bermuda-triangelet den andre dagen, og det syntes jeg var ganske spennende egentlig. Der ligger det visstnok massevis av skip på havets bunn og instrumenter skal visst ikke virke ordentlig i det området. Det er vel litt tull, men jeg tror det er noe i det, for det er visst bevist at det er noe slags rar magnetisk aktivitet i verdensrommet i området over Bermuda. Men vi hadde ikke no problemer så langt jeg vet ihvertfall. :)

Hver dag gjorde vi også noe som het Wii Challenge. Vi spilte Wii rett og slett. Som regel Wii Sports Resort, konkurrerte mot hverandre(vi mot alle de gamle folka), og vant premier. Dro i land noen premier jeg også, litt Holland America Line-suvenirer. I tillegg til Wii challenge så spilte vi også Team Trivia hver dag, og vi svarte da på ca 15 nye spørsmål, om alt mulig forskjellig, og vi kunne vinne premier der også. Vi spilte alle 6, men vant aldri i løpet av cruiset.

Josselyn gikk glipp av hele tre uker med skole i løpet av cruiset, så noe vi også gjorde en del av ombord var skolearbeid og lekser. Ikke alltid like lett, for hun synes ikke det er noe gøy, men vi fikk det unnagjort.

Nevnte jeg at vi spiste mye god mat? Vi gjorde det ihvertfall. Ble aldri sulten, med veldig få unntak.

Vi så også litt "dyreliv" underveis, og så flere flyvefisk, så såvidt noen delfiner som hoppa i vannet foran båten, Jennifer så en svær skilpadde og hun og jeg så hval. Hvalene var som regel langt borte, og alt vi kunne se var en liten sky av vann da de kom opp til overflaten og blåste med luftehullet(?) sitt, men én hval kom skikkelig nærme båten, rett utenfor verandaen vår, og vi fikk sett den litt bedre, så det var artig. Fikk et bilde av den før den forsvant.

En av dagene gikk vi 5km rundt promenadedekket, for noe som kalles On Deck For The Cure, og påmeldingspengene og eventuelle donasjoner gikk til brystkreftforskingen. Holland America Line har visst samlet inn over 2 millioner dollar siden de starta med dette for et par år siden.

Så også litt show ombord, og imens vi var midt ute på havet så vi en komiker, som jeg ikke husker hva het, og en buktaler. Komikeren var ihvertfall ganske morsom. Buktaleren var ingen Jeff Dunham, for å si det sånn, men han var ikke så verst han heller. Jeg fikk også med meg noen matdemonstrasjoner, og bl.a. så lagde de kanelboller en dag, og sjokolademartini og spicy hot chocolate en annen dag.

Som jeg nevnte så fikk jeg litt tid for meg selv også, og det var veldig deilig det, spesielt siden vi skulle bo så tett oppå hverandre i over tre uker tilsammen. Det ble en del kvelder hvor de voksne spiste middag i spisesalen, Josselyn var i barneklubben, og jeg fant på et eller annet på egehånd. Jeg trengte det, absolutt, men igjen så er jeg veldig glad jeg trives i eget selskap, for det var bare meg, som sagt. Mange kunne nok blitt veldig ensomme, men jeg koste meg som regel jeg.

Jeg avslutter der jeg, så legger jeg ut flere bilder og blogger mer i morgen. Har ihvertfall fått unna dagene ute på Atlanteren. Fortsettelse følger...

2 kommentarer:

miriam sa...

Åååå Camilla! Jeg synes du er så heldig! Jeg skjønner jo at det ikke er så mange unge mennesker om bord på slike turer, for hvem har råd til noe så råflott? Utrolig bra at du er som du er, at du trives og gjør det beste ut av alt i den situasjonen du er i. Med bare familien som var de yngste, og ikke noe andre unge mennesker, så er det hyggelig å lese at du har kost deg masse for det. Jeg synes du er kjempe flink! Josselyn er heldig som har deg, og at du hjalp henne med å unnagjøre alle leksene om bord, var bra gjort! Hyggelig at du har sett masse godfilmer på noe av turen! Alltid bra med filmer :) Ellers virket det veldig gøy å se hvaler og delfiner helt på ordentlig ;)Jeg gleder meg til å se på bildene nå, og de neste bildene du legger ut! Mosekose ;)

Camilla sa...

Jeg er kjempeheldig! Tenk så kjedelig en vanlig hverdag i Norge kan bli nå! hehe Neida, det blir nok godt å komme hjem også. :) Har kost meg masse ihvertfall, og ja, man må gjøre det beste ut av det.
Under én mnd til NYC! :) Mosekos!