torsdag 13. mai 2010

Cruise; Portugal og Spania x 2

Da var det på tide å cruiseblogge litt igjen ja..
Etter 7 dager på sjøen kom vi i land på øya Madeira som hører til Portugal, og byen het Funchal. Det var torsdag 22. april, og det var godt å få kunne gå av båten og kjenne land under beina. Spesielt etter en uke med kraftig vugging til tider, men jeg klager ikke. Koste meg fælt på sjøen også jeg! Det var opp tidlig på morgenen, og ut på utflukt. Vi hadde en tourguide og ble bussa oppover i de bratte bakene i byen, og tok så en taubane et stykke nedover fjellet, til vi kom til de botaniske hagene i Madeira. Madeira er visst veldig frodig, og det vokser mye planter og blomster og lignende der. Etter at vi hadde kikka nok på plantelivet tok bussen vår oss ned mot havna igjen, og mot sentrum, og vi stansa ved et marked og kikka litt rundt på både fisk, frukt og grønt, og mye annet rart. Så gikk vi videre til et slags vin-sted og vi hadde litt vinsmaking der før vi tok bussen tilbake til havna og gikk ombord på skipet igjen.
Skipet seilte videre kl 17, Rick og Jen spiste middag med kapteinen og en hel del andre folk, Josselyn var i barneklubben, Club Hal, og jeg gjorde min egen greie. Var bl.a. innom et pool party, og det var fryktelig skuffende, for det var jo bare gamle folk der. Men jeg fikk ihvertfall skravla litt med JT, cruise director'en ombord, og han var veldig hyggelig han. Ble litt skravling med han opp igjennom cruiset. Han var 25 år, så ganske så mye nærmere meg i alder enn noen andre gjester ombord. Jeg prøvde å hinte litt til han om hvor han gjemte de unge folka og skulle se om jeg klarte å få en invitasjon til å være med og feste med mannskapet, men det fikk jeg ikke til...

Fredag 23. april, neste morgen, var enda en dag på sjøen, og den gikk med til aktivitetene jeg beskrev i forrige innlegg. Litt trivia, wii, film, osv..

Lørdag 24. april ankom vi Cadiz i Spania. Vi hadde igjen en liten utflukt og hadde buss med turguide som kjørte oss litt rundt i byen, og så tok de oss til Jerez, en halvtimes tid unna. Første stopp var en vinkjeller; Gonzales Byass som brygger Tio Pepe-sherry, som de importerer til hele verden, blant annet til Norge. Vi fikk en liten omvisning i vinkjellerene, så de svære tønnene med sherry som var stabla opp der inne(hver tønner tok 600 liter tror jeg), så en liten film om Tio Pepe, og var også innom en svær vinkjeller hvor kjente folk som besøkte stedet signerte tønner. Picasso var blant annet der, og Roger Moore, Winston Churchill, Steven Spielberg, og mange, mange andre. En del kongefamilie og slikt også. Vi fikk også smake, og smakte på to forskjellige typer sherry. Jeg likte ingen av de, men jeg var vel heller ikke altfor overraska over det...
Dro så videre med bussen, og neste stopp var et sted hvor de driver med hester, og vi var på kjerremuseet, altså kjerrer som hestene trekker med seg. Vi var også innom stallen hvor hesten holder til og koste litt med de. De får sikkert ikke så altfor mye kos, så vi kunne like så godt gi de litt. Hestene trenes opp på en spesiell måte, og de danser og opptrer og litt av hvert. Og trekker kjerrer da..
Sherry er visst det de var størst på der(vet ikke om det gjelder det området eller hele Spania), og hester var visst det de var nest-størst på. Så vi fikk med oss begge deler.
Tilbake på bussen og tilbake til skipet. Skipet seilte avgårde igjen, mest sannsynlig i 17-tiden, og rundt kl 22 visste jeg at vi var i nærheten av Gibraltarstredet, så jeg gikk opp på dekk for å se, og vi passerte igjennom akkurat da. Var litt artig å få med seg. Jeg kunne se Spania på venstre siden av skipet, og så gikk jeg rett over til andre siden av skipet og kunne se Marokko. Det var jo mørkt, så kunne bare se lys, men allikevel. Er ikke hver dag man passerer Gibraltar.

Søndag 25. april ankom vi Almería som også ligger i Spania. Jen og Rick var på utflukt, og jeg og Josselyn var igjen på skipet. Jennifer og Rick dro til Alhambra i Granada med turbussen sin, og på veien dit så kjørte de faktisk forbi en liten western-by, helt satt opp med kulisser, som brukes i westernfilmer, og har blant annet blitt brukt i filmen The Good, the Bad and the Ugly, med Clint Eastwood. Den filmen har visst generelt blitt filma i Granada, Anadalucia og Almería. Så ikke bare i LA at vi får med oss steder hvor de spiller inn film. Hele området rundt Almería består av veldig mange forskjellige typer landskap, så er nok derfor det spilles inn en del av de der.
Josselyn dro etterhvert til Club Hal, og jeg hadde egentlig ingen planer om å gå i land, siden jeg nå allerede hadde vært i Spania, i forrige havn. Hadde bestemt meg for å være innom alle land ihvertfall. Litt opp i bakkene over byen lå det en svær festning/gammelt slott som trakk meg mot seg, og jeg vurderte om jeg skulle gå dit. Kasta det fra meg, dro på meg treningstøy og gikk og trente. Hadde trent i ca 10 min, med utsikt rett mot festningen, og fant ut at jeg bare måtte ta turen opp dit. Hadde sikkert angra om jeg ikke hadde gjort det. Synes det er litt spennende med slike festninger jeg da, så kom meg av båten, og gikk opp til Alcazaba, festningen/slottet. Den ble visst bygd i år 955, så den hadde vært der i ganske så mange år. Var veldig fint der oppe, og den var enormt svær, så jeg brukte en god del tid bare på å tusle rundt inne bak murene. Var noe rester av et slags gammelt palass eller lignende der oppe, og no utkikkstårn som jeg gikk opp til, og hadde fin utsikt over hele byen. Fikk tatt en del bilder, nytt det deilige været, og gikk så tilbake til skipet hvor jeg koste meg på solsenga på verandaen med boka mi, cookies og noen sjokoladedyppede jordbær, i bare trusa og sportsbh'en, sikkert til naboenes glede. Jeg hadde det ikke fælt akkurat da! :)
På kvelden var jeg med på et slags gameshow som de kalte Majority Rules, vi ble delt inn i grupper, og så stilt spørsmål. Det spilte ingen rolle om det var riktig eller galt svar, så lenge flertallet svarte det samme. Det var det man fikk poeng for. Det var spørmsmål som for eksempel hvilken av de 7 dvergene som var mest populær, eller hva la damene først merke til hos menn, og motsatt(puppene). Laget mitt vant og vi fikk en liten pin hver som det stod MS Westerdam på. Westerdam er da skipet vårt, for de som ikke har fått det med seg..

Jeg forsetter cruise-blogginga en annen dag, mest sannsynlig i morgen, så ser vi hvor fort jeg kommer meg igjennom alt dette.. hehe
Bildene fra alle disse tre havnene har jeg allerede lagt ut, og de kan sees på bildegalleriet mitt her, eller via linken på høyresida.

Ingen kommentarer: