mandag 31. mai 2010

Cruise; Venezia

Sånn, så får vi unna resten av cruiset. Bildene fra Venezia ligger allerede ute, her.

Vi fortsetter der vi slapp, og ankommer nå Venezia med cruisebåten. Det er mandag 3. mai, og jeg våkner, kikker ut av vinduet og ser at vi seiler inn i byen, gjennom de små kanalene. Liten by, stor båt. Ser rett mot hovedøya, og kan se Markusplassen med kirketårnet og litt av hvert. Vi ankommer havna og legger til på brygga, spiser frokost ombord, og så går vi i land for en siste guida tur. Vi møter guiden vår på brygga, og tar så taxibåt inn til byen. Vi ankommer the Peggy Guggenheim Collection, og det er da huset som Guggenheim-dama bodde i, og som nå er et kunstgalleri med en del kjente, og mindre kjente(ihvertfall for meg) malerier i. Innimellom alt det ukjente så jeg ihvertfall bilder malt av Dali, Magritte, Picasso og Pollock, som jeg kjenner altfor godt fra min tid på tegning, form og farge på videregående. Artig å få med seg ihvertfall.

Vi ble kjørt tilbake til skipet igjen, og etter en liten tur innom så dro jeg ut igjen, tok en buss til Piazzale Roma(i utkanten av Venezia, der hvor man parkerer bilen før man ankommer byen), og der møtte jeg mamma og Mario, som hadde flydd ned ikke lenge før. Broren til Mario kjørte oss til hotellet deres med taxibåten sin, og de sjekka inn der og vi fikk slappet av og skravla litt før vi gikk ut igjen og tusla litt rundt.
Ved fiskemarkedet så var det et avsperret område hvor de filma, og det var satt opp en plakat om at de filmet filmen "The Tourist", og det var skrevet under med et eller annet filmselskap eller lignende fra Long Beach i California. I går, så kikka jeg i et kjendisblad, og da så jeg et bilde av Johnny Depp, fra Venezia, fra innspillingen av The Tourist. Mamma, Johnny Depp var kanskje der! Også gikk vi glipp av han...
Spiste lunsj på en av de dyre restaurantene langs Canal Grande, rett ved Rialto-broen, og jeg spiste selvfølgelig pizza, og det ble et glass med prosecco på meg også.
Vi tusla litt rundt i byen, over Rialto, igjennom mange av de små gatene, og innom Markusplassen, og til og med en liten tur innom Hard Rock Café, hvor jeg kjøpte en liten tskjorte(jeg samler jo!). Hilste på en annen av brødrene til Mario, og slappet av på et fancy hotell like ved der han kjører gondol, og ble så med mamma og Mario en liten tur oppom hotellet deres igjen.
På kvelden gikk jeg hele veien tilbake til Piazzale Roma på egenhånd, og fant frem helt fint. Ikke dårlig. Mørkt var det også, og det var nesten ingen mennesker ute og gikk, men heldigvis var det skilt her og der, så jeg fant tilslutt bussen som tok meg tilbake til skipet, hvor vi sov en siste natt.
Neste morgen, tirsdag 4., spiste vi frokost, og så forlot vi cruiseskipet for godt. Tok en taxibåt til hotellet vårt, Hilton, som lå på øya Giudecca(jødegettoen) rett sør for hovedøya. Det var kun to voksne per rom der, så jeg fikk mitt eget rom. Nei, min egen store suite. Soverom med stor seng, tv, stor stue med spisebord, sove, etc, og enda en tv, gang, to kjøleskap/minibarer, stort bad med både badekar og dusj. Deilig! Det er så utrolig sjeldent at jeg har vært alene over natten, eller vært alene på den måten i det siste, så jeg feira med å gå rundt naken mesteparten av tida. Neida. Joda.

Rick og Jen har litt fordeler innen Hilton, så vi fikk adgang til loungen, og der var det fri tilgang til snacks, sandwicher, frukt, småkaker, vann, brus og til og med øl, vin og prosecco, så det benytta jeg meg av, selvfølgelig. Slappa av på rommet mitt, og koste meg med musikk på iPod'en min, leste litt blad og bladde igjennom alle de dubba tv-kanalene, og etterhvert så tok jeg shuttle-båten fra utenfor hotellet og inn til Zattere på hovedøya, og gikk hele veien opp til Rialto, innom et par butikker og kjøpte litt lakris og sjokolade, og så til hotellet til mamma og Mario. Helt alene. Jeg var jo litt stolt da, for det er utrolig mange gater, kanaler og broer i Venezia! Gikk etterhvert ut for å spise, og rakk akkurat å komme inn i restauranten før det tordna én gang og himmelen plutselig åpna seg og det høljeregna skikkelig. Ble enda en pizza til middag, og litt prosecco igjen, og så var det på med regnjakka og en våt gåtur ned til båten som tok meg tilbake til hotellet vårt for en varm dusj og natta. I min egen store suite!

Neste morgen, onsdag 5., spiste jeg en deilig frokostbuffet på hotellet, og igjen så ble det litt prosecco på meg(en slags musserende hvitvin for de som lurer), og jeg blandet den med litt ferskpresset appelsinjuice, og vips, en mimosa. Til frokost.
Etter litt avslapping på hotellet dro vi alle seks(jeg, Jen, Rick, Josselyn og foreldrene til Rick) med båt ut til Murano, og vi var innom en glassfabrikk og fikk en liten omvisning. Vi så hvordan de lagde de spesielle glassene sine, og så var vi inne i butikk-området av fabrikken, og kikka oss litt rundt. Jeg kjøpte et halssmykke av glass, en stor rød stjerne, og jeg fikk en 'special price for you', så klart... Kjørte så videre i båt, tok hele veien rundt hovedøya, og så til Markusplassen. Kikka oss litt rundt, jeg følgte faren til Rick til båten som tok han med tilbake til hotellet, vi møtte mamma og Mario, også dro vi og spiste lunsj alle sammen. Jeg spiste selvfølgelig enda en pizza, calzone denne gangen, drakk litt prosecco, igjen, og skylte alt ned med en sgropino tilslutt. Mario var så vår turguide, og tok oss med litt rundt i byen og endte opp oppe ved Rialto. Jeg viste de andre veien tilbake til hotellet, og ble så igjen sammen med mamma og Mario. Vi slappa av litt på hotellet deres, og gikk så og spiste på en restaurant ikke så langt unna. Etter middagen dro jeg tilbake til hotellet, pakka og gjorde meg klar for hjemreisen.

Neste morgen, torsdag 6. var det tid for å reise hjemover, nemlig. Tidlig opp, midt på natta, taxibåt til flyplassen, og vi fløy først til Frankfurt og så direkte til LA. Den turen har jeg vel egentlig skrevet om, så det tar jeg ikke igjen.
Så der har dere det. Cruiset. Ferdig, finito, etc. Skal prøve å komme innom her igjen i morgen, har jo enda litt å fortelle om før jeg reiser videre jeg. Men nå er det natta!

3 kommentarer:

Line sa...

ah, jeg misunner deg så mye!
gleder du deg til å komme hjem nå?

Camilla sa...

Ja, jeg gleder meg til å se familie og venner igjen, så det blir nok bra. :)

Unni sa...

Joda, Jonny Depp var i Venezia samtidig som oss. Han og en kjent skuespillerinne som jeg ikke husker navnet på. Til informasjon bodde han tvers over canal grande for oss. Når vi stod ved brygga til høyre der vi kom ut fra hotellet vårt, ja rett over kanalen, der bodde han. Jeg og Mario var på gondoltur med nestyngste bror og det var han som viste oss brygga han gikk i land på. Hele brygga var skjult med presenning, så ikke lett å se dem når de gikk fra båt til palass!!! Kort vei til innspillingstedet ihvertfall, hehe.
Klem